Część z nas pomstuje na władze Warszawy, że zamknęły Most Śląsko-Dąbrowski. Na wszelki wypadek w poniedziałek, w pierwszy dzień komunikacyjnej katastrofy, wcześniej wyjechałem do pracy. Dzięki temu jazda zajęła mi tylko dziesięć minut dłużej niż zwykle. Tylko dziesięć, bo z Waszych wpisów na mareckim forum wynika, że w feralny dzień dotarcie do stolicy zajmowało wam nawet dwie godziny z okładem. Tradycyjnie wybrałem trasę via Ząbki – przy murze psychiatryka, potem ul. Wojska Polskiego, Leszyckiego, Batorego (przy szkole), następnie Piłsudskiego, Skorupki, wreszcie przy ogródkach działkowych i przez Targówek Przemysłowy. Droga była jak najbardziej przejezdna.

Jednym z jej słabszych punktów jest jednak przejazd kolejowy w Ząbkach przy Batorego. Rano ze stacji odjeżdża mnóstwo pociągów, więc szlabany co i rusz opadają na dół, niepotrzebnie denerwując kierowców. Takie życie. Władze Ząbek jednak pomyślały, że tak dalej być nie musi. W głowach miejskich włodarzy pojawił się pomysł, by wybudować tunel pod torami. To kosztowna – jak na to miasto – inwestycja, więc gdy kiedyś przeczytałem o tej idei, pomyślałem, że to li tylko baśniowa wizja. Mam szansę się pomylić. Ząbki zrobiły pierwszy krok, by pomysł wcielić życie.

Dzisiaj (jest środa) na stronach unijnych ukazało się ogłoszenie o przetargu na wybór firmy, która opracuje dokumentację projektowo-kosztorysową – i tu zacytuję urzędniczy język – „dla potrzeb budowy tunelu drogowego pod torami kolejowymi w ciągu ulic Wojska Polskiego-Orla”. Zadaniem zwycięzcy postępowania ma być nie tylko wykonanie projektu, ale i uzyskanie pozwoleń na przeprowadzenie prac. Te ostatnie jednak szybko się nie zaczną. Zwycięzca przetargu będzie mieć 18 miesięcy na wykonanie papierowej roboty. Biorąc pod uwagę, że rozstrzygnięcie najwcześniej nastąpi w maju, dokumentacja będzie gotowa pod koniec 2010 r. Potem jeszcze trzeba załatwić finansowanie, znaleźć wykonawcę i wybudować tunel. Jak dobrze pójdzie, na EURO 2012 będzie gotowy. Czego sobie i Wam – mareccy kierowcy – z całego serca życzę.

 Tadeusz_1972