Ktoś mnie zapytał – dlaczego nie zajmuję się tematem pierwszej strefy biletowej w Markach? Sprawa gorąca, chwytliwa, z (większą/mniejszą*) domieszką polityki. Cóż – odpowiem szczerze i zarazem wykrętnie – korzystam albo z samochodu albo wsiadam do pociągu w Ząbkach. Stąd mogę sobie pozwolić na zgłoszenie osobistego braku zainteresowania tym tematem. Przez kilka lat, jak tu sobie mieszkam, jeszcze się nie zdarzyło, żebym z Marek jechał autobusem do stolicy. Aż do pewnego czerwcowego przedpołudnia…

Samochód stał w warsztacie, a ja byłem podówczas uposażony w trzydniowy bilet, który uprawniał do bezkarnego jeżdżenia Kolejami Mazowieckimi z Ząbek do Warszawy i z powrotem. Zdarzyło się, że upalnego czerwcowego dnia znalazłem się w Pustelniku, z którego musiałem dość szybko dotrzeć do urzędu marszałkowskiego na warszawskiej Pradze. Coś mnie tknęło, że mój „trzydniowy” – przynajmniej na terenie Marek – jest nic nie wartym kawałkiem papieru. Wszak jestem w drugiej strefie komunikacyjnej i trzeba iść kupić normalny bilet. O ile w czasach studenckich miałbym orientację, co, gdzie i za ile jeździ, to po latach z górą piętnastu od ukończenia uczelni poczułem się przy Alei Piłsudskiego jak dziecko we mgle.

Na szczęście napotkałem na drodze życzliwego kioskarza z budki przy Marcpolu. Zapytałem go, ile kosztuje normalny bilet z Marek do Warszawy. Zakładałem, że pewnie od 3 do 4 zł za jednorazowy przejazd. Sklepikarz – zamiast odpowiedzieć na moje pytanie – zaczął mnie przepytywać, dokąd jadę. Najpierw zdziwiony i zaskoczony, dopiero po chwili zrozumiałem, o co tak naprawdę mu chodzi. Sprzedał mi bowiem 40-minutowy bilet, tańszy od normalnego i uprawniający do zmiany autobusów. Genialnie proste – pomyślałem. A potem – już w autobusie – zacząłem się zastanawiać, czy nie ma 20-minutowych biletów w drugiej strefie. Wszak wystarczyłoby dojechać do M1, a potem wyciągnąć bilet trzydniowy… Tak czy owak, jestem wdzięczny sprzedawcy kiosku za dobrą podpowiedź. Był większym profesjonalistą niż niejedna osoba z napisem „doradca” na wizytówce.

*właściwe zaznaczyć

