Wkurzyła/ucieszyła Was decyzja parlamentu o wydłużeniu wieku, w którym przechodzi się na emeryturę? Jeśli jesteście ciekawi, kto jak głosował, możecie to bez problemu sprawdzić. Dane ukazały się niedługo po piątkowym głosowaniu, a można je obejrzeć właśnie w tym miejscu http://orka.sejm.gov.pl/SQL.nsf/glosowania?OpenAgent&7&14&36. To strona sejmu – tu każdy może sprawdzić, jak zachował się wybrany parlamentarzysta. I to jest jeden z symboli przejrzystości działań w polityce. Podobnego mechanizmu nie uświadczycie w Markach.

W przedostatnim wpisie, dotyczącym imiennych głosowań podczas rady miasta, wspomniałem, że nie mogę takich wyników znaleźć w internecie. Wysłałem więc w tej sprawie zapytanie do ratusza. Nie spodziewałem się tak szybko odpowiedzi, nie spodziewałem się takiej odpowiedzi. Otóż pracownica biura rady napisała: uprzejmie informuję, że wyniki głosowań nie są publikowane w internecie, ale można się z nimi zapoznać w Biurze Rady. Czyli wyniki są jawne, ale jak chcesz się drogi obywatelu z nimi zapoznać, zasuwaj do ratusza w godzinach jego pracy (ergo jeśli sam pracujesz, to weź sobie urlop, by do nas przyjechać). Idąc tym tropem urzędniczego myślenia wnoszę o zaprzestanie transmisji z obrad rady miasta. Każdy, kto będzie chciał prześledzić posiedzenie, będzie mieć prawo do wypożyczenia z urzędu archiwalnego nagrania i obejrzenia go wyłącznie w gmachu przy Piłsudskiego 95.

A tak serio – poprosiłem przewodniczącego rady o interwencję w tej sprawie. Nie wątpię, że burmistrzowi i przynajmniej części radnych zależy na tym, by Marki były przejrzyste.

